Digitale watermeter

Waarom krijgt u een digitale watermeter?

De komende jaren krijgt iedereen binnen het leveringsgebied van water-link een nieuwe digitale watermeter.
Zowel bij bestaande watermeters die aan vervanging toe zijn, als bij nieuwe aansluitingen, plaatsen we een digitaal exemplaar.

Die nieuwe watermeter maakt het leven veel gemakkelijker én helpt u om uw waterverbruik beter op te volgen en te beheren.

Om te komen tot deze grootschalige vervangingsoperatie is water-link niet over één nacht ijs gegaan. De digitale watermeter werd uitvoerig getest in een pilootproject bij 1.000 proefpersonen. Zij reageerden alvast enthousiast.

Hoe verloopt de installatie?

Hoe kan u van deze voordelen gebruik maken?

Wij plaatsen bij u een nieuwe digitale watermeter. Om van de voordelen van deze meter gebruik te kunnen maken, moet u die wel nog even activeren. Door het activeren van uw digitale watermeter geeft u toestemming aan water-link om uw persoonsgegevens te verwerken. Dit betekent concreet dat uw verbruiksgegevens 1x per dag worden doorgestuurd naar onze servers.


U kan uw toestemming online geven door het invullen van het webformulier.

Alvorens het formulier in te vullen, dient u wel de privacyverklaring omtrent digitale meters te lezen.

Na uw toestemming zullen uw metergegevens voortaan automatisch worden doorgestuurd naar water-link en kan u gebruik maken van de voordelen van de digitale watermeter.

De activatie en de voordelen zijn kosteloos.
 

Nog vragen over digitale watermeters?

Dan kan u terecht bij onze contact center medewerkers op 078/35.35.09 (ma-vrij 8.00u-12.00u en 13.00u-16.00u)

of

via het contactformulier op de website

Veelgestelde vragen

Hoe wijzig ik de afspraak voor de plaatsing van de digitale watermeter?

U kan uw afspraak bekijken en eventueel wijzigen via het afsprakenportaal. Indien u uw afspraak telefonisch hebt gemaakt, kan u bellen naar volgend telefoonnummer 09/365 48 98 (ma tem vrij van 08u30 tot 12u en van 13u en 16u).

Wat is het verschil tussen een digitale en een analoge watermeter?

De klassieke watermeter kan enkel meten hoeveel water u verbruikt. U moet zelf jaarlijks de meterstand doorgeven, of iemand in uw huis laten die de meterstanden opneemt. Na toestemming stuurt een digitale watermeter de meterstand automatisch door. U kunt uw verbruik dan zelf online opvolgen. Deze extra voordelen zijn enkel mogelijk als u de toestemming geeft. Voor rechtspersonen (bedrijven) is deze toestemming niet nodig.

 

 

Welke informatie zie ik op het scherm van mijn digitale watermeter?

Bovenaan het scherm ziet u het serienummer van uw digitale watermeter (paars).

Daaronder zijn er twee schermen.

In het meest linkse (rood) ziet u een pijltje als u op dat moment water aan het verbruiken bent.

In het grote scherm (geel) ziet u de meterstand. De grote cijfers geven het verbruik sinds de plaatsing aan in kubieke meters (1.000 liter), de kleine cijfers geven het resterende verbruik aan in liters.

Onder de meterstand (groen) kunnen er meldingen zichtbaar zijn zoals LEAK, BURST, ...De meldingen die kunnen wijzen op een lek of breuk kan u terugvinden op uw portaal. Ze kunnen erop duiden dat er een probleem is.

Digitale Watermeter Scherm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Welke meldingen kan mijn digitale watermeter genereren?
meldingen digitale watermeter

 

Ben ik verplicht om mijn meterstanden door te laten sturen?

Nee, als particuliere klant, bent u niet verplicht om uw meterstanden automatisch te laten doorsturen.

Als u uw toestemming wil geven, kan u het toestemmingsformulier op onze website in te vullen.

Voor rechtspersonen gebeurt dit automatisch.

Indien u geen toestemming geeft, zal u jaarlijks zoals voorheen een meterbrief ontvangen en dient u uw meterstand zelf door te geven

Hoe gaat water-link met mijn data om?

Uw data worden opgeslagen op een beveiligde server en kunnen enkel door u en door een beperkt aantal werknemers van water-link worden geconsulteerd. De data worden 2 jaar bewaard en daarna geanonimiseerd. De data bevatten geen real-time gegevens maar worden slechts 1x per dag doorgegeven. Wij vragen particuliere klanten om  een formele toestemming om de gegevens door te sturen naar de server. Voor rechtspersonen is de toestemming niet nodig. 

U kan de privacy-verklaring omtrent digitale meters hier nalezen. Een algemene privacyverklaring vindt u hier.

Hoe zit het met mijn privacy?

Bij de vervangingsoperatie, heeft water-link ook oog voor uw privacy.

 

U krijgt de keuze om uw digitale watermeter al dan niet te activeren. Door het activeren van de watermeter, geeft u toestemming aan water-link om de digitale watermeter vanop afstand uit te lezen en de metergegevens te gebruiken (vb. voor facturatie). Dit betekent concreet dat uw verbruiksgegevens 1x per dag worden doorgestuurd naar onze servers. 

 

Wanneer u ervoor kiest uw toestemming niet te geven, is de werking van de digitale watermeter gelijkaardig aan die van de ‘oude’ analoge watermeter.  

 

Voor meer info, lees onze privacyverklaring omtrent digitale meters

Digitale Watermeter Privacy