Digitale watermeter

Waarom krijgt u een digitale watermeter?

De komende jaren krijgt iedereen binnen het leveringsgebied van water-link een nieuwe digitale watermeter.
Zowel bij bestaande watermeters die aan vervanging toe zijn, als bij nieuwe aansluitingen, plaatsen we een digitaal exemplaar.

Die nieuwe watermeter maakt het leven veel gemakkelijker én helpt u om uw waterverbruik beter op te volgen en te beheren.

Om te komen tot deze grootschalige vervangingsoperatie is water-link niet over één nacht ijs gegaan. De digitale watermeter werd uitvoerig getest in een pilootproject bij 1.000 proefpersonen. Zij reageerden alvast enthousiast.

Bekijk hier de brochure van digitale watermeters. 

Wat leerden we van de testpersonen?

Wanneer krijgt u een digitale watermeter?

Hoe verloopt de installatie?

Wat zijn de voordelen van uw digitale watermeter?

Nog vragen over digitale watermeters?

Dan kan u terecht bij onze contact center medewerkers op 078/35.35.09 (ma-vrij 8.00u-16.00u)

of

via het contactformulier op de website

Veelgestelde vragen

Mijn eerste zichtbare dagverbruik is veel hoger dan normaal. Hoe kan dit?

Het eerste zichtbare verbruik op het portaal voor digitale watermeters is soms veel hoger dan normaal.

Dit is de som van alle verbruiken van de dag van plaatsing tot de dag van activatie van uw digitale watermeter. 

U hoeft zich geen zorgen te maken. Dit wil niet zeggen dat u deze dag veel meer water heeft verbruikt dan normaal.

De grafiek kan er dan zo uitzien: 

Grafiek Verbruik Portaal Hoog op eerste dag

Bijvoorbeeld: Voor bovenstaande gebruiker werd de digitale watermeter geplaatst op 1 december 2018 en geactiveerd op 10 februari 2019. Op  10 februari wordt het totale verbruik getoond tussen 1 december en 10 februari. Vandaag de hoge piek. 

 

Hoe wijzig ik de afspraak voor de plaatsing van de digitale watermeter?

U kan uw afspraak bekijken en eventueel wijzigen via het afsprakenportaal. Indien u uw afspraak telefonisch hebt gemaakt, kan u bellen naar volgend telefoonnummer 03/205.57.37 (ma tem vrij van 08u00 tot 20u00).

Wat is het verschil tussen een digitale en een analoge watermeter?

De klassieke watermeter kan enkel meten hoeveel water u verbruikt. U moet zelf jaarlijks de meterstand doorgeven, of iemand in uw huis laten die de meterstanden opneemt.

De digitale watermeter stuurt de meterstand automatisch door. U kunt uw verbruik dan zelf online opvolgen. Op het portaal vindt u ook meldingen van abnormaliteiten die zich voordoen in uw binneninstallatie. 

Bekijk hier het filmpje over de voordelen. 

analoge watermeters versus digitale watermeter

 

 

 

 

Welke informatie zie ik op het scherm van mijn digitale watermeter?

Bovenaan het scherm ziet u het serienummer van uw digitale watermeter (paars).

Daaronder zijn er twee schermen.

In het meest linkse (rood) ziet u een pijltje als u op dat moment water aan het verbruiken bent.

In het grote scherm (geel) ziet u de meterstand. De grote cijfers geven het verbruik sinds de plaatsing aan in kubieke meters (1.000 liter), de kleine cijfers geven het resterende verbruik aan in liters.

Onder de meterstand (groen) kunnen er meldingen zichtbaar zijn zoals LEAK, BURST, ...De meldingen die kunnen wijzen op een lek of breuk kan u terugvinden op uw portaal. Ze kunnen erop duiden dat er een probleem is.

Digitale Watermeter Scherm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Welke meldingen kan mijn digitale watermeter genereren?
meldingen digitale watermeter

 

Ben ik verplicht om mijn meterstanden door te laten sturen?

Nee, als particuliere klant, bent u niet verplicht om uw meterstanden automatisch te laten doorsturen.

Indien gewenst, kan u hiertegen bezwaar aantekenen via dit webformulier

Indien u bezwaar aantekent, zal u niet meer kunnen genieten van de voordelen van de digitale watermeter. U zal jaarlijks, zoals voorheen, een meterbrief ontvangen en uw meterstand zelf moeten doorgeven.

Hoe gaat water-link met mijn data om?

Uw data worden opgeslagen op een beveiligde server en kunnen enkel door u en door een beperkt aantal werknemers van water-link worden geconsulteerd. De data worden 2 jaar bewaard en daarna geanonimiseerd. De data bevatten geen real-time gegevens maar worden slechts 1x per dag doorgegeven. 

U kan de privacy-verklaring omtrent digitale meters hier nalezen. Een algemene privacyverklaring vindt u hier.

Hoe zit het met mijn privacy?

Bij de vervangingsoperatie, heeft water-link ook oog voor uw privacy.

De verbruiksgegevens worden op een beveiligde manier doorgestuurd naar onze servers. Concreet gebeurt dit 1 keer per dag.

Indien gewenst, kan u bezwaar aantekenen tegen het verwerken van uw persoonsgegevens. 

  • Via dit webformulier
  • Via e-mail naar privacy@water-link.be, met als onderwerp 'bezwaar'
  • Via post naar water-link ov - bezwaar, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen. 


Voor meer info, lees onze privacyverklaring omtrent digitale watermeters

Digitale Watermeter Privacy