Facturatie en betalingen

factuur

Jouw waterfactuur

Jaarlijks ontvang je 3 tussentijdse facturen en 1 afrekeningsfactuur.

  • Tussentijdse facturen

Om de drie maanden krijg je een tussentijdse factuur, waarbij er een vast voorschot wordt aangerekend. Dit voorschot is gebaseerd op jouw verbruik van jouw laatste afrekening.

Is jouw waterlevering pas opgestart? Dan baseren we het voorschot op het gemiddeld waterverbruik, tot we jouw werkelijk verbruik kennen.

Bekijk hier een voorbeeld van een tussentijdse factuur

  • Afrekeningsfactuur

Eén keer per jaar lezen we de meterstand uit. Klanten met een analoge meter ontvangen dan een brief waarin wordt gevraagd om de meterstand door te geven. Klanten met een digitale watermeter hoeven niets te doen. Hun meterstand wordt automatisch opgehaald. 

Nadat we de meterstand hebben verwerkt, krijg je een factuur met de precieze berekening van jouw waterverbruik sinds de vorige meterstand. De reeds aangerekende tussentijdse facturen worden in mindering gebracht. 

  • Is het totaal van de voorschotten niet voldoende om de kostprijs van jouw waterverbruik te dekken? Dan zal je moeten bijbetalen.
  • Is het totaal van de voorschotten hoger dan wat je daadwerkelijk verbruikte? Dan heb je een tegoed voor het verschil. Indien je geen openstaande facturen meer hebt, wordt dit tegoed terugbetaald.

Bekijk een voorbeeld van afrekeningsfactuur van een huishoudelijke klant.
Bekijk een voorbeeld van afrekeningsfactuur van een niet-huishoudelijke klant.

  • Slotfactuur

Zet je jouw waterlevering stop? Dan ontvang je een slotfactuur als eindafrekening.

Bekijk een voorbeeld van slotfactuur.
 

Join us online

Digitale verzending van je factuur

Wil je onnodig papierwerk vermijden en tegelijkertijd de natuur een handje helpen? Dan kan je kiezen voor de digitale verzending van je waterfactuur. Dat kan op twee manieren: via e-mail of via Doccle. Je kan dit instellen via mijn water-link

Facturen online bekijken

Een overzicht van jouw facturen en betalingen vind je op mijn water-link
Op mijn water-link kan je de volgende zaken raadplegen:

  • Facturen: je kan al jouw facturen bekijken en downloaden
  • Betalingen: je krijgt een overzicht van al jouw betalingen en terugstortingen van de voorbije jaren
  • Openstaand saldo: je kan terugvinden hoeveel je nog dient te betalen of tegoed hebt
  • Voorschot: je kan jouw huidig drie-maandelijks voorschot bekijken
  • Verbruik: je krijgt een overzicht van jouw voorbije jaarverbruiken

GA NAAR MIJN WATER-LINK
 

Betalen online

Betaaltermijn van jouw waterfactuur

Betaal je jouw factuur te laat? Dan krijg je een aanmaning, waarop extra kosten worden aangerekend. Neem daarom geen enkel risico: bekijk de stappen in het betaalproces om te weten hoeveel tijd je hebt om jouw factuur te betalen.

Wil je aanmaningskosten vermijden? Dan kies je het best voor een van deze opties.

  • Laat jouw facturen automatisch betalen via domiciliëring. Zo sluit je vergetelheden én aanmaningskosten uit.
  • Beheer jouw facturen digitaal via Doccle. Dan herinnert een e-mail je er enkele dagen op voorhand aan dat de betaaltermijn verstrijkt.
  • Neem regelmatig een kijkje op mijn water-link om een overzicht te houden op jouw openstaande facturen en betalingen.

Hoe betalen?

Je kan jouw waterfactuur betalen via domiciliëring, doccle of overschrijving volgens onderstaande bankgegevens. 

Rekeningnummer: BE56 0963 1030 0088
IBAN: BE56
BIC / SWIFT: GKCC BE BB