Om jouw en onze veiligheid te garanderen, nemen wij de gepaste maatregelen tijdens de vervanging zoals het respecteren van de social distancing (>1,5m) en het dragen van een mondmasker waar nodig.
Waarom krijg je een digitale watermeter?
De komende jaren krijgt iedereen binnen het leveringsgebied van water-link een nieuwe digitale watermeter.
Zowel bij bestaande watermeters die aan vervanging toe zijn, als bij nieuwe aansluitingen, plaatsen we een digitaal exemplaar.
Die nieuwe watermeter maakt het leven veel gemakkelijker én helpt je om jouw waterverbruik beter op te volgen en te beheren.
Om te komen tot deze grootschalige vervangingsoperatie is water-link niet over één nacht ijs gegaan. De digitale watermeter werd uitvoerig getest in een pilootproject bij 1.000 proefpersonen. Zij reageerden alvast enthousiast.

Wat leerden we van de testpersonen?

Meer inzicht
62% van de testpersonen zegt meer inzicht te hebben in zijn of haar waterverbruik

Zuiniger
18% van de testpersonen verklaart door de digitale watermeter zuiniger met zijn of haar waterverbruik om te springen

Lekken sneller opgespoord
Bij 4% van de proefpersonen werd dankzij de digitale watermeter een lek opgespoord en kon waterschade vermeden worden.
Wanneer krijg je een digitale watermeter?
Regioplanning
Tussen november 2018 en eind 2021 zullen alle klanten van water-link een nieuwe digitale watermeter krijgen. Je kan hieronder de voorlopige planning terugvinden. Opgelet! De planning kan worden aangepast in functie van de voortgang van het project.
Zone | Postcode | Tijdsschema |
Ekeren | 2180 | Vanaf oktober 2018 tot februari 2019 |
Antwerpen Haven | 2030 | Vanaf maart 2019 tot april 2019 |
Antwerpen Stad | 2000 | Vanaf april 2019 tot augustus 2019 |
Hoboken | 2660 | Vanaf juli 2019 tot september 2019 |
Wilrijk | 2610 | Vanaf september 2019 tot oktober 2019 |
Edegem | 2650 | Vanaf oktober 2019 tot december 2019 |
Berchem | 2600 | Vanaf december 2019 tot maart 2020 |
Borgerhout | 2140 | Vanaf maart 2020 tot april 2020 |
Hove | 2540 | Vanaf april 2020 tot juni 2020 |
Mortsel | 2640 | Vanaf april 2020 tot juni 2020 |
Deurne | 2100 | Vanaf juni 2020 tot september 2020 |
Merksem | 2170 | Vanaf september 2020 tot december 2020 |
Berendrecht/ Zandvliet/Lillo |
2040 | Vanaf september 2020 tot december 2020 |
Als je aan de beurt bent, zullen wij jou contacteren via mail en/of brief. In overleg trachten we dan een datum en tijdstip vast te leggen voor de metervervanging.
Indien je geen afspraak maakt, kan het zijn dat de technieker zich spontaan aanmeldt voor de vervanging.
Het vervangen van de watermeter duurt ongeveer 20 minuten.
Staat jouw wijk of gemeente nog niet op de planning? Dan komt deze later aan bod.
Meerdere bewoners?
Ben je syndicus, VME of zijn er meerdere bewoners die aangesloten zijn op dezelfde watermeter? Dan is het handig dat zij ook weten wanneer de watermeter wordt vervangen.
Je kan hier een poster downloaden die je kan ophangen om de andere bewoners in te lichten over de installatie.

Hoe verloopt de installatie?
Wat zijn de voordelen van jouw digitale watermeter?
1. Geen gedoe met meterstanden meer
Met de oude watermeter moest je jaarlijks de meterstand aan ons doorgeven om de factuur correct te kunnen opmaken. De gegevens van de meter komen voortaan vanzelf bij ons terecht. Het is dus sneller, nauwkeuriger en eenvoudiger!
2. Beter inzicht in waterverbruik
Voortaan kan je jouw waterverbruik heel nauwkeurig online opvolgen. Zo merk je vanzelf pieken en dalen op, en krijg je meer inzicht in jouw waterverbruik. Als je ingrijpt en jouw verbruik terugschroeft, dan merk je dat natuurlijk achteraf op jouw factuur. Geen beter duwtje in de rug om minder te gaan verbruiken.
3. Bescherming tegen waterschade
Een waterlek merk je niet altijd onmiddellijk op. Soms zit het verborgen in de kelder, of in een muur. En voor je het weet, verspil je onnodig liters water of
-erger nog- levert dit forse schade op. De digitale watermeter waarschuwt je via het webportaal als er zich iets abnormaals voordoet in jouw waterverbruik, zodat je sneller kan ingrijpen.
Nog vragen over digitale watermeters?
Dan kan je terecht bij onze medewerkers van het contact center op het nummer 078/35.35.09 (ma-vrij 8.00u-16.00u)
of
via het contactformulier op de website.