
Jouw waterfactuur
Jaarlijks ontvang je 3 tussentijdse facturen en 1 afrekeningsfactuur.
-
Tussentijdse facturen
Om de drie maanden krijg je een tussentijdse factuur, waarbij er een vast voorschot wordt aangerekend. Dit voorschot is gebaseerd op jouw verbruik van jouw laatste afrekening.
Is jouw waterlevering pas opgestart? Dan baseren we het voorschot op het gemiddeld waterverbruik, tot we jouw werkelijk verbruik kennen.
Bekijk hier een voorbeeld van een tussentijdse factuur.
-
Afrekeningsfactuur
Eén keer per jaar lezen we de meterstand uit. Klanten met een analoge meter ontvangen dan een brief waarin wordt gevraagd om de meterstand door te geven. Klanten met een digitale watermeter hoeven niets te doen. Hun meterstand wordt automatisch opgehaald.
Nadat we de meterstand hebben verwerkt, krijg je een factuur met de precieze berekening van jouw waterverbruik sinds de vorige meterstand. De reeds aangerekende tussentijdse facturen worden in mindering gebracht.
- Is het totaal van de voorschotten niet voldoende om de kostprijs van jouw waterverbruik te dekken? Dan zal je moeten bijbetalen.
- Is het totaal van de voorschotten hoger dan wat je daadwerkelijk verbruikte? Dan heb je een tegoed voor het verschil. Indien je geen openstaande facturen meer hebt, wordt dit tegoed terugbetaald.
Bekijk een voorbeeld van afrekeningsfactuur van een huishoudelijke klant.
Bekijk een voorbeeld van afrekeningsfactuur van een niet-huishoudelijke klant.
-
Slotfactuur
Zet je jouw waterlevering stop? Dan ontvang je een slotfactuur als eindafrekening.
Bekijk een voorbeeld van slotfactuur.

Digitale verzending van je factuur
Wil je onnodig papierwerk vermijden en tegelijkertijd de natuur een handje helpen? Dan kan je kiezen voor de digitale verzending van je waterfactuur. Dat kan via e-mail of via Doccle. Je kan dit instellen via mijn water-link.
Heb je een ondernemingsnummer? Dan kan je eventueel ook kiezen voor Peppol.
Facturen online bekijken
Een overzicht van jouw facturen en betalingen vind je op mijn water-link.
Op mijn water-link kan je de volgende zaken raadplegen:
- Facturen: je kan al jouw facturen bekijken en downloaden
- Betalingen: je krijgt een overzicht van al jouw betalingen en terugstortingen van de voorbije jaren
- Openstaand saldo: je kan terugvinden hoeveel je nog dient te betalen of tegoed hebt
- Voorschot: je kan jouw huidig drie-maandelijks voorschot bekijken
- Verbruik: je krijgt een overzicht van jouw voorbije jaarverbruiken
GA NAAR MIJN WATER-LINK

Betaaltermijn van jouw waterfactuur
Betaal je jouw factuur te laat? Dan krijg je een aanmaning, waarop extra kosten worden aangerekend. Neem daarom geen enkel risico: bekijk de stappen in het betaalproces om te weten hoeveel tijd je hebt om jouw factuur te betalen.
Wil je aanmaningskosten vermijden? Dan kies je het best voor een van deze opties.
- Laat jouw facturen automatisch betalen via domiciliëring. Zo sluit je vergetelheden én aanmaningskosten uit.
- Beheer jouw facturen digitaal via Doccle. Dan herinnert een e-mail je er enkele dagen op voorhand aan dat de betaaltermijn verstrijkt.
- Neem regelmatig een kijkje op mijn water-link om een overzicht te houden op jouw openstaande facturen en betalingen.
Hoe betalen?
Je kan jouw waterfactuur betalen via domiciliëring, doccle of overschrijving volgens onderstaande bankgegevens.
Rekeningnummer: BE56 0963 1030 0088
IBAN: BE56
BIC / SWIFT: GKCC BE BB
Wat als je niet betaalt?
Als je je facturen niet betaalt of je afbetalingsplan niet volgt, dan kan de lokale adviescommissie (LAC) uiteindelijk beslissen om je debiet te begrenzen.
Je zal een brief ontvangen waarin de beslissing wordt toegelicht. Als je op dat moment nog niet over een digitale meter met slimme kraan beschikt, zal er een medewerker langskomen om deze te installeren.
Als de begrenzing is ingesteld, krijg je 50 liter water per uur.
Je krijgt weer meer water als je je afbetalingsplan op tijd volgt en al je nieuwe facturen op tijd betaalt. Vraag dan aan je waterbedrijf om het debiet terug aan te passen naar het normale debiet.
Let op! Als je de digitale meter met kraan niet laat plaatsen of als je geen oplossing zoekt, kan het zijn dat je geen water meer krijgt.
Lees zeker de brochure van
.